Zakodowane w skrótach – tajemnice anglojęzycznych określeń stanowisk

Większość korporacji działa na arenie globalnej, co sprawia, że coraz częściej używają one angielskich skrótów do opisu poszczególnych stanowisk. Na przykład prezes zarządu to CEO, dyrektor operacyjny to COO, a dyrektor finansowy to CFO. Te i inne skróty są coraz bardziej popularne również w polskich firmach. Ale co one tak naprawdę oznaczają?

Wchodzenie na ścieżkę kariery w dużej, międzynarodowej korporacji to nie lada wyzwanie. Nie tylko ze względu na obowiązki związane z danym stanowiskiem, ale także przez konieczność zrozumienia hierarchii firmy, która często opisywana jest za pomocą angielskich skrótów. Szczególnie dotyczy to stanowisk kierowniczych.

CEO, czyli Chief Executive Officer, to angielska nazwa dla prezesa zarządu, dyrektora generalnego lub dyrektora zarządzającego firmy. Jest to najwyższa pozycja w organizacji, obdarzony ostateczną władzą wykonawczą. Dyrektor generalny odpowiada za strategiczne zarządzanie firmą i podejmowanie kluczowych decyzji.

Kolejnym skrótem jest COO, odnoszącym się do stanowiska dyrektora operacyjnego. COO odpowiada za wszystkie operacje mające miejsce w przedsiębiorstwie i zapewnia płynność jego działania.

CFO to skrót od Chief Financial Officer, czyli dyrektora finansowego. Jest to osoba odpowiedzialna za ocenę ryzyka finansowego, tworzenie raportów oraz planowanie budżetu firmy.

CTO, czyli Chief Technology Officer, to dyrektor działu technologicznego firmy, natomiast CIO, Chief Information Officer, to dyrektor ds. informatyki albo szef działu IT.

CMO to skrót od Chief Marketing Officer, czyli dyrektora marketingu, odpowiadającego za wszelkie działania marketingowe firmy. Z kolei CSO to skrót opisujący osobę odpowiedzialną za bezpieczeństwo przedsiębiorstwa lub kierownika działu sprzedaży.

CRO to po polsku dyrektor ds. ryzyka. Jego zadaniem jest minimalizacja ryzyka zewnętrznego i wewnętrznego związanego z działalnością danej organizacji

Oprócz powyższych skrótów istnieją też inne, takie jak na przykład CSM (Customer Service Manager), KAM (Key Account Manager), RSM (Regional Sales Manager) czy BUM (Business Unit Manager). Każdy z nich opisuje inne wysoce odpowiedzialne stanowisko, które przyczynia się do codziennego funkcjonowania firmy.